Saturday 18 May 2013

Masalah Dalam Membaca


Masalah dalam membaca
Masalah utama yang didapati dalam proses membaca ialah ketidakupayaan menbaca oleh pembaca. Ketidakupayaan membaca merujuk kepada pembaca yang tidak langsung mempunyai kemahiran membaca dan tidak dapat menguasai kemahiran asas membaca seperti tidak dapat membuat diskriminasi antara bunyi huruf, tidak dapat mendekod perkataan berdasarkan bunyi bahsa Melayu, tidak dapat memecahkan symbol yang ada sama ada dalam bentuk grafik, atau numeric dalam bahasa Melayu yang betul.









1.     Kerosakan otak





Kerosakan otak boleh diakibatkan oleh kecederaan, penyakit atau kesan bahan toksik yang mencemar otak atau bahagian otak. Kecederaan otak boleh terjadi sejak mereka dilahirkan. Hal ini akan menyebabkan perubahan yang luar biasa terhadap bentuk. Kederaan otak yang dilalui akan menyukarkan mereka mengenal simbol-simbol dan sekaligus menyukarkan proses pembacaan berlaku. 





1.     Emosi
Kanak-kanak yang mengalami gangguan emosi sejak kecil contohnya mengalami kes penderaan, pengabaian, dan perpecahan keluarga menyebabkan mereka tidak mahu mengambil tahu atau mengambil berat akan pelajaran kerana gangguan emosi terlampau yang dialami. Hal ini sekaligus akan membuatkan mereka terdorong untuk tidak belajar membaca, menulis, mengira, dan sebagainya.









1.     Sosioekonomi
Kanak-kanak daripada status sosioekonomi yang rendah mempunyai pencapaian yang randah dalam proses membaca berbanding kanak-kanak daripda status sosioekonomi yang tinggi. Hal ini kerana, kanak-kanak yang berstatus sosioekonomi yang tinggi sering didedahkan dengan bahan bacaan oleh ibu bapa. Manakala, kanak-kanak yang berstatus sosioekonomi yang rendah kurang didedahkan dengan bahan bacaan kerana ibu bapa tidak berkemampuan untuk membeli bahan bacaan kepada anak-anak mereka. 





1.     Keturunan
kajian mengaitkan pencapaian seseorang dalam proses membaca dengan latar belakang keluarga membuktikan anak yang berasal daripada keluarga yang tidak tahu membaca lebih lemah dalam pencapaian membaca berbanding anak yang berasal daripada keluarga yang tahu membaca.



1.     Neurologi tidak berfungsi





Bahagian otak yang tidak berkembang sepenuhnya atau bahagian otak yang ertutup sebahagiannya sejak dilahirkan. Buta perkataan bagi orang dewasa juga boleh diakibatkan oleh serangan jantung. Hyperlexia – seseorang yang lambat perkembangan bahasa dan akal. 




No comments:

Post a Comment

Jangan lupa komen tau!