Saturday 18 May 2013

Belajar Membaca


Belajar Membaca

 Kaedah Mengajar Membaca Bahasa Melayu di Peringkat Awal

1. Kaedah Abjad
Kaedah Abjad adalah kaedah mengenal nama-nama huruf yang digunakan dalam tulisan rumi.Murid-murid terlebih dahulu diajar menghafal nama-nama huruf mengikut susunannya menggunakan bahan-bahan visual dan audio seperti kad carta, kad huruf, CD, melalui permainan dan sebagainya. Huruf-huruf yang mula diperkenalkan adalah huruf-huruf besar dan diikuti dengan huruf-huruf kecil. Setelah itu murid-murid diajar menyebut huruf-huruf vokal a,e,i,o,u dan disusuli dengan membina suku-suku kata (contoh : “sa_ tu”). Kemudian murid-murid belajar mengeja perkataan-perkataan. Akhir sekali mereka dilatih membaca ayat-ayat mudah.
Kaedah abjad yang menegaskan kepada hafalan-hafalan dikatakan kurang bermakna dan membosankan bagi kanak-kanak. Dengan itu guru perlulah lebih kreatif dalam pengajaran serta menyediakan alat bantu mengajar yang dapat menarik minat murid supaya murid tidak cepat bosan atau mudah lupa. Berdasarkan pengalaman saya sebagai guru pemulihan,tidak semua murid yang masuk ke Tahun 1 pernah mendapat pendidikan awal di tadika mahupun pra-sekolah.Maka tidak hairanlah jika mereka masih belum mengenal huruf.Walau bagaimanapun masih terdapat murid-murid yang sudah mendapat pendididkan awal tetapi belum mengenal semua abjad disebabkan masalah pembelajaran.

Berikut adalah beberapa permainan untuk membantu murid belajar abjad:


 Permainan Abjad

    1. Lagu ABC
Murid berdiri dalam barisan. Setiap murid diberi sekeping kad imbasan abjad. Lagu ABC dimainkan. Murid menunjuk/mengangkat kad imbasan apabila huruf tertentu disebut/dinyanyi dalam lagu itu.
http://www.youtube.com/watch?v=w_-lz2BI2Co

    2. Belon Abjad
Murid berdiri dalam bulatan. Murid pertama memegang belon akan  menyebut huruf ‘A’ dua kali. Dia akan menyerahkan belon kepada rakan disebelahnya dan rakannya pula menyebut ‘B’ dan seterusnya sehingga ‘Z’.




    3. Cari Abjad
Guru letak kad imbasan abjad di papan tulis secara rawak. Bahagikan murid kepada kumpulan. Guru menyebut huruf dan murid menunjuk huruf itu. Kumpulan yang dapat menjawab dengan betul akan mendapat mata. Permainan ini boleh menggunakan huruf besar  atau huruf kecil sahaja. Jika mahu, boleh juga dicampur aduk huruf besar dengan huruf kecil. Contoh arahan: ‘Carikan huruf kecil ‘a’ atau ‘Carikan huruf besar ‘J’.


2.Kaedah Fonik
Mengajar murid membunyikan setiap huruf
Pada pendapat saya kedua-dua kaedah ini memberi manfaat kepada P&P. Dalam kaedah fonik, sememangnya murid perlu mengenal huruf. Setakat mengenal sahaja tidak memadai, murid juga perlu tahu bunyi setiap huruf untuk membantu mereka membaca dengan lebih cepat.







3.Kaedah Pandang Sebut (Kaedah Seluruh Perkataan)

-      Perkataan ditulis di papan tulis bersama gambar. Contoh ‘bola’
-      Murid menyebut perkataan tersebut sambil melihat gambar bola
-       Kaedah seluruh perkataan dikatakan sesuai untuk mengajar bahasa Mandarin






4.Kaedah Bunyi- Kata
-Mulakan dengan membunyikan huruf vocal. Contoh: a…i…u…
-Pilih konsonan mudah. Contoh: b,n,k 
-Bunyikan huruf ‘b’ /bah/ beberapa kali 
-Bina suku kata ‘ba’, ‘bi’, ‘bu’
-Baca perkataan yang mengandungi suku kata ‘ba’, ‘bi’ dan ‘bu’
Contoh: ‘baju’, ‘ubi’ dan ‘ibu’
-Dalam kaedah ini murid tidak perlu tahu semua huruf dalam abjad sebelum diajar membaca 
-Kaedah  ini  sistematik dan fonemik kerana berasaskan satu huruf satu bunyi





4.Kaedah Bunyi- Kata
-Mulakan dengan membunyikan huruf vocal. Contoh: a…i…u…
-Pilih konsonan mudah. Contoh: b,n,k 
-Bunyikan huruf ‘b’ /bah/ beberapa kali 
-Bina suku kata ‘ba’, ‘bi’, ‘bu’
-Baca perkataan yang mengandungi suku kata ‘ba’, ‘bi’ dan ‘bu’
Contoh: ‘baju’, ‘ubi’ dan ‘ibu’
-Dalam kaedah ini murid tidak perlu tahu semua huruf dalam abjad sebelum diajar membaca 
-Kaedah  ini  sistematik dan fonemik kerana berasaskan satu huruf satu bunyi



No comments:

Post a Comment

Jangan lupa komen tau!